Warto Pomagać! - Dawca Szpiku, Dawca Krwi (krwiodawca) - co i jak?


Z niecierpliwością czekałam aż skończę osiemnaście lat. Teraz mam już dziewiętnaście i miesiąc. Od prawie roku jestem Dawcą Szpiku i Przeszczepu oraz Krwiodawcą - Bohaterem. Tak nas nazywają. Czy to prawda? Nie czuję się jak bohater. Czuję się jak człowiek, który jest na odpowiednim miejscu. Każdy z nas, kto może, powinien pomóc innym w ten sposób. Ani szpiku, ani krwi nie da się wyprodukować sztucznie. 
Na zostanie dawcą zdecydowałam się już dawno. Pomyślałam: skoro mogę, to dlaczego nie? A jeśli kiedyś coś mi się stanie, to będę potrzebowała pomocy innych. Muszę pamiętać o tym, że teraz, w chwili gdy to piszę, w chwili gdy to czytacie, ktoś potrzebuje krwi lub szpiku. Nie przeżyje bez tego. A ja mogę mu podarować mały prezent w postaci szpiku lub 450 ml krwi ot tak - bo mogę!


Krwiodawstwo

Jest to temat mi bliższy. Oddałam krew już trzy razy. Pamiętaj, że dawcą może zostać osoba pełnoletnia, ważąca minimum 50 kg, zdrowa i bez przeciwwskazań. Kobiety krew mogą oddawać co 3 miesiące, a mężczyźni co 2. Pozdrawiam z tego miejsca zbiórkę krwi w mojej szkole, gdzie pozwalają wszystkim oddawać krew co 6 tygodni. 


Jak to wszystko wygląda? Na początek wypełniamy czterostronicową ankietę. Z niej lekarz dowie się o naszych chorobach oraz wszelkich innych przeciwwskazaniach. Następnie zgłaszamy się do rejestracji. W tym miejscu można odebrać np. zwrot pieniędzy za dojazd. Przechodzimy do pierwszego punktu kontrolnego. Tutaj sprawdzany jest poziom hemoglobiny. Jeśli jest w porządku - przechodzimy do lekarza. Lekarz waży, mierzy ciśnienie, sprawdza ankietę. Jeśli zdecyduje, że możesz oddać krew, przechodzisz do osobnego pomieszczenia, gdzie mieszczą się fotele. 

Pobranie krwi nie jest trudne i nieprzyjemne. Kładziemy się wygodnie na fotelu. Pani ogarnia worki z rurkami i igłą. Wbija igłę w zgięcie łokciowe i przykleja, by nic się nie ruszało. To naprawdę nie boli! Następnie krew przez kilka minut leci do woreczka, aż do uzbierania 450 ml. Na koniec leżymy i odpoczywamy. 


Centra Krwiodawstwa mają obowiązek zapewnić wysoko węglowodanowy posiłek o odpowiedniej kaloryczności. Stąd wafelek i 8 czekolad w różnych smakach :) 

Szpik

Tutaj rejestrujemy się przez internet. Po pewnym czasie dostajemy list, w którym znajdują się dokumenty do wypełnienia oraz patyczki do wymazu. Patyczek taki wkładamy do buzi i przez minutę pocieramy o wewnętrzną stronę policzka. Wypełnione dokumenty i wymazy wysyłamy w kopercie zwrotnej. Wszystko to jest opłacone. 


Po około 3-6 miesiącach przychodzi informacja czy jesteś dawcą. Jeśli tak - dostajesz kartę dawcy. Od tego momentu całe swoje życie czekasz na telefon, który niech najlepiej nigdy nie nastąpi. Jeśli nigdy się nie przydasz - to dobrze! Widocznie osoby z taką samą grupą szpiku nie potrzebują twojej pomocy. 

Jeśli jednak zostaniesz wezwany to... Spędzasz plus minus 3 dni w szpitalu. Szpik pobierany jest najczęściej z kości biodrowej. Jest w 100% bezpieczny. 


Jak widzicie, zostanie dawcą naprawdę nie boli. Zostań Dawcą - Zostań Bohaterem. 

2 komentarze:

Copyright © 2014 Koci punkt widzenia , Blogger